Skip to content
  • جشنواره
  • حامیان
  • بازار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • a
  • f
  • i
  • t
  • t
  • y
  • l
بانک اطلاعات کنفرانسهای داخلی و خارجی

بانک اطلاعات کنفرانسهای داخلی و خارجی

پایگاه خبری؛ تاسیس: سال 1398

  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • فرهنگی
    • گفت و گو
  • کنفرانسها
    • بین المللی
    • ملی
  • فناوری
  • گالری عکس
  • ویدیو
  • یادداشت
  • Toggle search form
  • پیشرفت هوش مصنوعی در بازسازی حرکات ۳ بُعدی بدن انسان بین المللی
  • فرزانه فصیحی با رکوردشکنی، قهرمان آسیا شد ملی
  • حضور هیأت تجاری کره شمالی در ایران اکسپو بین المللی
  • موافقت اپل با پرداخت ۹۵ میلیون دلار برای حل‌ و فصل ادعای شنود بین المللی
  • پس از مرگ نیکولاس رشر ، فیلسوف و شرق شناس آلمانی در سن ۹۵ سالگی بین المللی
  • پرویز مشرف درگذشت بین المللی
  • برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول ملی
  • رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ایران، چین و روسیه در شمال اقیانوس هند 22 اسفند 1402 آغاز می شود بین المللی

مدیر محصول چه کسی نیست؟

Posted on اردیبهشت 2, 1404اردیبهشت 2, 1404 By editor هیچ دیدگاهی برای مدیر محصول چه کسی نیست؟ ثبت نشده

این روزها مرز بین نقش‌های مختلف در دنیای تکنولوژی آن‌قدر باریک شده که حتی افراد حرفه‌ای هم گاهی نمی‌دانند دقیقاً مدیر محصول کیست و چه کسی مدیر محصول نیست. با اینکه مقالات بسیار زیادی درباره وظایف مدیر محصول، مسیر شغلی، درآمد و مهارت‌های مورد نیاز مدیر محصول منتشر شده اما هنوز برای خیلی‌ها این سؤال وجود دارد:

  • آیا کسی که با همه اعضای تیم ارتباط مستقیم دارد، مدیر محصول است؟
  • یا کسی که هر روز جلسه اسکرام را برگزار می‌کند و تسک‌های تیم را می‌چیند؟
  • شاید هم فکر می‌کنید کسی که جدول کاری هفتگی تیم‌ها را می‌سازد، مدیر محصول است؟!

واقعیت این است که بسیاری هنوز فرق بین مدیر محصول (Product Manager)، مالک محصول (Product Owner)، مدیر پروژه، اسکرام مستر و حتی تحلیلگر کسب‌وکار را نمی‌دانند. این اشتباه رایج نه تنها در درک نقش‌های افراد مختلف، بلکه در مسیر شغلی آنها هم تأثیر می‌گذارد. با این حال اگر شما هم می‌خواهید مدیر محصول موفقی شوید، قبل از هر چیزی باید بدانید که چه کسی مدیر محصول نیست.

به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم دقیقا اصلی‌ترین تفاوت مدیر محصول با این نقش‌های مشابه چیست تا شما با درک این موضوع بهتر بتوانید با نقش، وظایف، مسئولیت‌ها و توانایی‌های یک مدیر محصول خوب آشنا شوید. چون برای تبدیل شدن به یک مدیر محصول خوب، توانمند و موفق، باید بدانید که چه کسی مدیر محصول نیست. در این صورت می‌توانید روی مهمترین مهارت‌ها، توانایی‌ها تمرکز کرده و آنها را کسب یا بهبود ببخشید و بدین شکل روی توانایی‌ها اشتباه وقت تلف نکنید.

مدیر محصول، مالک محصول (Product Owner) نیست!

در متد و ساختار اسکرام، مالک محصول کسی است که اولویت‌های بک‌لاگ (Backlog) را تعیین می‌کند و بیشتر روی اجرای درست وظایف در تیم فنی تمرکز دارد. اما مدیر محصول با دیدی وسیع‌تر همه‌چیز را زیر نظر دارد. در واقع از ایده‌پردازی گرفته تا شناخت نیاز بازار و تعیین مسیر رشد محصول، بر عهده مدیر محصول است و به عبارت دیگر تمام تصمیم‌گیری‌های استراتژیک درباره خود محصول هم مشخصاً وظیفه او به شمار می‌رود..

اصلی‌ترین تفاوت مدیر محصول و مالک محصول این است که Product Owner اجرای درست را مدیریت می‌کند، اما Product Manager مسئولیت درست ساخته شدن همه چیز را برعهده دارد.

مدیر محصول، مدیر پروژه (Project Manager) نیست!

اگر کسی صرفاً روی زمان‌بندی، منابع، بودجه و تحویل پروژه تمرکز دارد، او مدیر پروژه است نه مدیر محصول. در واقع مدیر پروژه اطمینان می‌دهد که فعالیت‌های تیم طبق برنامه جلو می‌رود، اما مدیر محصول تعیین می‌کند که اصلاً چه چیزی باید ساخته شود و چرا.

تفاوت مدیر محصول و مدیر پروژه در این است که مدیر پروژه مسیر را مدیریت می‌کند، ولی مدیر محصول مقصد را تعیین می‌کند.

مدیر محصول، اسکرام مستر نیست!

اسکرام مستر نقش تسهیل‌گر دارد، یعنی موانع را از جلوی تیم فنی برمی‌دارد، فرهنگ اسکرام را در تیم جا می‌اندازد و جلسه‌ها را مدیریت می‌کند. اما مدیر محصول کسی است که تصمیم‌‌گیری‌های سخت درباره مسیر محصول را برعهده دارد و باید نیاز بازار را بشناسد و اولویت‌ها را بر همان اساس تعیین کند.

اصلی‌ترین تفاوت مدیر محصول و اسکرام مستر در این است که اسکرام مستر روی تیم و فرآینده‌های آن تمرکز دارد  اما مدیر محصول روی کلیت محصول، ویژگی‌ها و جایگاه آن در بازار.

مدیر محصول، تحلیلگر کسب‌وکار (BA) نیست!

تحلیلگر کسب‌وکار به نیازهای سازمانی و فرآیندها توجه دارد و معمولاً رابط اصلی بین تیم فنی و کسب‌وکار است. در حالی که مدیر محصول مستقیماً با چشم‌انداز محصول، کاربران نهایی، و موفقیت تجاری آن درگیر است.

اصلی‌ترین تفاوت مدیر محصول و تحلیلگر کسب‌وکار این است که تحلیلگر کسب‌وکار به حل مشکل‌های فعلی فکر می‌کند، اما مدیر محصول به خلق آینده‌ای بهتر برای محصول.

مدیر محصول، ایده‌پرداز نیست!

بسیاری فکر می‌کنند مدیر محصول یعنی کسی که فقط ایده‌های خلاقانه دارد و آن‌ها را مطرح می‌کند. اما در واقعیت، ایده داشتن تنها برای شروع کار است. مدیر محصول باید بتواند ارزش ایده خود را ثابت کرده، بر اساس آن محصول جدیدی را با تیم توسعه بسازد، بازخورد بگیرد و بر اساس بازخورد، محصولش را بهبود دهد.

اصلی‌ترین تفاوت مدیر محصول و یک ایده‌پرداز در این است که ایده‌دهنده فقط آغازگر مسیر است اما مدیر محصول از ایده تا اجرا و رشد را مدیریت می‌کند.

سریعترین راه تبدیل شدن به مدیر محصول چیست؟

تا اینجا فهمیدیم که مدیر محصول چه کسی نیست. حالا وقت آن رسیده که بدانید چه وظایف و مسئولیت‌هایی بر عهده یک مدیر محصول است تا ببینید برای تبدیل شدن به یک مدیر محصول واقعی و موفق، به چه مهارت‌ها توانمندی‌هایی نیاز دارید. بطور کلی مدیر محصول کسی که تمام تصمیمات یک محصول بر عهده آن است و او باید روند طراحی و توسعه یک محصول از مراحل اولیه مثل ایده‌پردازی و استراتژی تا آخرین مرحله یعنی عرضه به بازار را تحت نظر داشته باشد.

بر اساس همین تعریف، وظایف اصلی مدیر محصول عبارتند از:

  • شناسایی نیاز کاربران، تحلیل بازار و تعیین استراتژی
  • اولویت‌بندی بک‌لاگ و همکاری با تیم‌های فنی، طراحی و مارکتینگ
  • بررسی داده‌ها و بازخوردها برای بهبود محصول
  • تصمیم‌گیری درباره رشد محصول و تعادل بین نیازها، محدودیت‌ها و اهداف تجاری

البته یک مدیر محصول برای انجام وظایف خود توانمندی‌های فنی و مهارت‌های نرم خاصی داشته باشد، مهارت‌‌ها و توانمندی‌هایی مثل:

  • مهارت‌های تحلیل داده و بازار
  • درک تجربه کاربری و طراحی محصول
  • توانایی رهبری تیم‌های چند تخصصی
  • مهارت تصمیم‌گیری بر اساس اولویت‌های کسب‌وکار
  • و مهم‌تر از همه روحیه یادگیری مداوم و نگاه استراتژیک

فارغ از تمامی توانمندی‌های موردنیازی که پیشتر درباره آنها صحبت کردیم، فراموش نکنید مهمترین مهارت یک مدیر محصول، اعتبار و تجربه عملی در پروژه‌های مختلف به شمار می‌رود. بهترین و سریعترین راه کسب تجربه و  اخذ گواهی‌نامه معتبر، شرکت در یک دوره کارآموزی مدیریت محصول یا بوت‌کمپ حرفه‌ای است.
آکادمی همراه اول ثبت نام جدیدترین بوت‌کمپ مدیریت محصول خود را آغاز کرده که ترکیبی از آموزش‌های حضوری و آنلاین، کارگاه‌های عملی و همراهی بهترین اساتید فعال صنعت به شمار می‌رود. بنابراین اگر می‌خواهید تمامی ويژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر محصول حرفه‌ای و کاربلد را کسب کنید، بهتر است سریعاً روی لینک زیر کلیک کرده و در این بوت‌کمپ ثبت نام کنید.

انتهای پیام/ hamrah.academy

ملی Tags:Product Owner, مدیر محصول

راهبری نوشته

Previous Post: حاکمیت هوش مصنوعی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس
Next Post: رونمایی از ۲۸ نوآوری جدید در اینوتکس ۲۰۲۵

مطالب مرتبط

  • البرز میزبان عصر امید و نمایشگاه هوش مصنوعی ملی
  • برگزاری اولین نشست شورای مشورتی تدوین پیش نویس قانون مسئولیت اجتماعی ملی
  • برگزاری هشتمین کنفرانس بین‌المللی شهرهای هوشمند، اینترنت اشیاء و کاربردها ملی
  • دومین روز نمایشگاه کیش اینوکس؛ تبادل ایده‌ها و تجربیات در پنل‌ها و نشست‌های تخصصی ملی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات ملی
  • تندیس زرین سرآمدی به روابط عمومی همراه اول رسید ملی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیازمندیها

فرزندان ری/ فرهنگ پذیری/ آشپزی امروز/ گروه رسانه ای متا/ چشم انداز رسانه ای ایران

موضوعات داغ

chat gpt آلودگی هوا آندره گالستیان احمد قیومی فرماندار تهران ارتباط امروز ارتباط تک اسپیس ایکس امنیت اجتماعی امور اجتماعی انتخابات مجلس شورای اسلامی انتقال خون اندی جاسی ایلان ماسک بنیاد علوی بهمن علی بخشی بوئینگ 787 تاریخچه زلزله های تهران تاکتیکهای روابط عمومی تایتانیک توییتر جف بزوس جیمز کامرون حقوق کاربران خانواده و فرهنگ دانشگاه علوم پزشکی دزفول رزمایش اقتدار 1402 روزنامه نگاری الکترونیک زینب رستمی شب چراغ شبکه های اجتماعی شرکتهای دانش بنیان ایرانی طرح تحول سلامت علم و فناوری فناوری اطلاعات مارک زاکربرگ مایکروسافت محمد حسن اسدی طاری محیط زیست معرفی کتاب مهندسی پزشکی هادی طحان نظیف هوش مصنوعی والت دیزنی وحید خاوه ای کیش‌اینوکس 1403
logo-samandehi
https://ertebatemrooz.ir/news-press/uploads/2021/02/radio.mp3
  • The MEK’s forbidden family bonds part 02
  • Guardian Council member tours Tehran Times anniversary exhibition
  • Spokesman Visits "Tehran Times Reports..."
  • Kandelous: where ancient roots meet a sustainable future 
  • The MEK’s forbidden family bonds part 01
  • تشکیل کمیته مدیران پایگاه‌های خبری انجمن صنفی مدیران رسانه ملی
  • راهنمای اعتمادسازی میان خبرنگاران و جوامع یادداشت
  • نشستن  بر قلمدوش قابليت در ميدان كارآفريني* یادداشت
  • نگاهی به تاریخچه بیمارستان امیراعلم اجتماعی
  • و اما نانینو یادداشت
  • اهمیت امنیت غذایی معادل امنیت ملی است ملی
  • آینده اینترنت اشیا؛ دنیایی هوشمندتر و متصل‌تر  بین المللی
  • ایسنا ویدئو: مسابقات نمادین چوگان ویدیو

Copyright © 1404 بانک اطلاعات کنفرانسهای داخلی و خارجی.

Powered by PressBook News WordPress theme