چند نفر در وبسایت افغان فکت کار می‌کنند؟

در حال حاضر ما یازده خبرنگار، دو مدیر و دو کارمند فنی داریم. همه ما تمام‌وقت کار می‌کنیم.

وبسایت خود را چگونه تمویل (از نظر مالی تأمین) می‌کنید؟

ما واقعاً منابع مالی زیادی نداریم. برخی از ما رضاکارانه فعالیت می‌کنیم و برخی‌های‌مان به حیث یک کارمند، حقوق می‌گیریم. خوش‌بختانه، بسیاری از هزینه‌های ما را همکارانمان می‌پردازند، به خصوص تعدادی از خبرنگاران در خارج از افغانستان. هر کسی که با تیم ما کار می‌کند و یا به آن کمک می‌رساند، در تلاش برای برای توسعه هوش رسانه‌ای جامعه افغانستان، جدی است. بخشی از این تلاش، آشنایی با روند راستی‌آزمایی و تحقیق است.

تیم شما بر راستی‌آزمایی چه موضوعاتی تمرکز دارد؟

تمرکز ما بر افغانستان است. ما گزارش‌ها یا نقل قول‌های مشخص را (از مقامات یا گزارش‌های خبری) می‌گیریم و روی آنها کار می‌کنیم. در تیم ما سه خبرنگار روی facts (فکت‌های) گردآوری‌شده کار می‌کنند و هرکدام از آنها کارهای دیگری را تأیید و ویرایش می‌کند. سپس یک ویراستار، فکت‌های گردآوری شده را بررسی می‌کند و به گزارش یا نقل قول، نمره می‎دهد و نمره‌ها را نشان‌های میرزا قلم می‌خواند، که این نمره‌دهی بر اساس میزان واقعیت داشتن گزارش داده می‌شود و با یکی از این برچسب‌ها شناخته می‌شود: درست، نیمه‌درست، نادرست، اخبار سرچوک، یک زاغ چهل زاغ و شاخدار.

توصیه شما به خبرنگاران تحقیقی تازه‌کار یا کسانی که به این کار علاقمندند، چیست؟

به باور ما، خبرنگاران تحقیقی باید دانش و مهارت‌های خود را پیوسته به‌روز رسانی کنند. با پیشرفت فن‌آوری و تسهیل دسترسی مردم به ارتباطات و اطلاعات، اطلاعات نادرست و اخبار جعلی هم گسترش می‌یابند. به هر اندازه‌ای که خبرنگاران تحقیقی خود را با روندهای تازه آشنا کنند و مهارت‌های خبرنگاری خود را تقویت کنند، به همان اندازه برای دانستن تفاوت میان فکت‌ و اطلاعات نادرست یا اخبار جعلی مجهزتر خواهند بود.

انتهای پیام/ منبع: ijnet